Dr. rer. pol. Johannes Gerken

Research Associate (Postdoc)

Dr. rer. pol. Johannes Gerken

Faculty of Humanities
Institute II - Department of Political Science
Student advisor (Bachelor)
Zschokkestr. 32, 39104 Magdeburg, G40-307
Sprechzeiten: Offene Sprechstunde im WiSe 24/25 immer montags von 13.00-14.30 Uhr (erste Sprechstunde 2025 am 13.01.)
Information

Since June 2023 Dr. rer. pol. Johannes Gerken has been a research associate (postdoc) at the chair for Multilevel Governance in Europe at the Otto-von-Guericke-University Magdeburg. His research focuses on Critical European Studies, especially in the field of European Economic Governance and the EU’s statehood genesis. Another focus lies in state, statehood, and European integration theories. His dissertation “EU-Staatlichkeit zwischen Ausbau und Stagnation. Kritische Perspektiven auf die Transformationsprozesse in der Euro-Krise“ (EU Statehood between Extension and Stagnation. Critical Perspectives on the Transformational Processes during Euro Crisis) was published open-access in 2021 by transcript. Before joining the European Studies Team at Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Johannes Gerken was deputy executive director of the Centre for Teacher Education and previously research associate at Kassel University, where he also had studied Political Science and History.

Vita

Work experience

Since 06/2023

Otto-von-Guericke-University Magdeburg
Research Associate (Postdoc)

10/2019-03/2024 Kassel University, Centre for Teacher Education
Deputy Executive Director & Research Associate
10/2019-07/2020 Kassel University, Department of Social Science
Lecturer: „Die krisentransformierte EU nach 10 Jahren Euro-Krise“ (WiSe 19/20), „‚Über den Staat‘ – Die Staatstheorie Pierre Bourdieus“ (SoSe 20)
10/2015-03/2020

Kassel University, Department of Human Science
Research Assistant

07/2015-09/2020 Kassel University, Department of Social Science
Doctoral Candidate at the Chair of Political Theory
07/2014-10/2015 Kassel University, Department of Human Science & Centre for Teacher Education
Academic Assistant
10/2011-03/2012 Kassel University, Department of Human Science
Student Assistant

 

Education

  09/2020 Kassel University
PhD in Political Science
  05/2014    Kassel University
First State Examination for Grammar School in Political Science and History
  06/2008 Gymnasium Buxtehude Süd
Higher Education Qualification

 

Scholarships

2015-2019

Friedrich-Ebert-Stiftung
PhD Scholarship

Publications

2023

Journal article, peer-reviewed

Gerken, J. (2023): The European Green Deal, its narrative of green politics for the next generation and the EU’s search for a stable telos. In: Culture, Practice & Europeanization, Nr. 1/2023, S. 127-151. (LINK)

 

Contribution to congress volume

Gerken, J. (2023): Konfliktärer Akkumulationsprozess und symbolische Verdichtungen. Eine staatstheoretische Perspektive auf Vergesellschaftungsprozesse in EU:ropa. In: Villa, Paula-Irene (Hrsg.): Polarisierte Welten. Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie 2022. (LINK)

 

2022

Journal article, peer-reviewed

Gerken, J. (2022): Fiskalpolitische Zeitenwende in der Corona-Krise? Die EU zwischen genuiner Fiskalunion und einem Jahrzehnt der Ultra-Austerität. In: Prokla, Nr. 4/2022, S. 733-749. (LINK)

 

2021

Monography

Gerken, J. (2021): EU-Staatlichkeit zwischen Ausbau und Stagnation. Kritische Perspektiven auf die Transformationsprozesse in der Euro-Krise (=Dissertationsschrift). Bielefeld: transcript. (LINK)

 

2018

Anthology article

Malai, D./Motyka, M./Gerken, J. & Lipowsky, F. (2018): Auf Vernetzungskurs. Die Netzwerkanalyse als Instrument der Organisationsentwicklung in der Kasseler Lehrerbildung. In: Meier, M./Ziepprecht, K. & Mayer, J. (Hrsg.): Lehrerausbildung in vernetzten Lernumgebungen. Münster: Waxmann, S. 35-49.

 

Journal article, peer-reviewed

Osterberg, J./Motyka, M./Gerken, J. & Lipowsky, F. (2018): Der Zusammenhang von Lerngelegenheiten und Fachwissen im Lehramtsstudium – eine Frage der Intensität? In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, Nr. 3/2018, S. 641-660. (LINK)

 

Courses

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